Rozpoznat, zda se návrh územního plánu mění podstatně nebo ne, je docela velký oříšek. Z několik soudních sporů, které se této problematiky týkaly, nelze dovodit nic, co by se dalo jednoduše zobecnit. Proto je vždycky lepší, když se mění regulace, návrh opakovaně projednat. Pokud k opakovanému projednání nedojde, přestože k němu dojít mělo, je to hrubá chyba, která vede ke zrušení územního plánu soudem v případě sporu (nebo krajským úřadem v přezkumném řízení). Mezi podstatné změny patří například zúžení ploch zeleně a vymezení nové zastavitelné plochy, podrobnější regulace – například stanovení počtu bytových jednotek, zavedení nových požadavků na vlastníky jako je třeba zákaz budování studní a nutnost počkat s výstavbou na splnění podmínek etapizace – vybudování kanalizace. Pak jsou tu méně jasné změny, ale u těch bude záležet vždy na konkrétní situaci a na tom, jestli se opravdu nově zasahuje do vlastnických práv či veřejných zájmů nebo ne.